Формування мовленнєвої компетентності учнів
Демократичні зміни, що відбуваються в
суспільстві, безперечно, позначаються на завданнях шкільної освіти. У Національній доктрині розвитку освіти
України передбачається постійне оновлення змісту та навчально-виховного
процесу. Він повинен будуватися відповідно до потреб особистості та
індивідуальних можливостей дітей, зростання їхньої самостійності й творчої
активності, що в кінцевому результаті має змінити демократичні основи
громадянського суспільства й прискорити його розвиток.
Опанувати
основами суспільно значущої діяльності – одна з провідних потреб молодших
школярів. Це потребує від них набуття вмінь діяти на психологічному оптимумі,
реалізувати свій потенціал, досягати гармонійних взаємин у колективі з однолітками,
зі старшими, з довкіллям.
Переорієнтація
суспільства на розвиток людини зумовила якісно нові вимоги до вивчення шкільних
предметів. Наразі робота вчителя спрямована головним чином на формування
національно мовної особистості – людини, яка володіє вміннями і навичками
комунікативно вправно користуватися всіма засобами української мови, постійно
виявляти увагу до культури й естетики.
Важлива
роль у цьому плані відводиться читанню – одному з основних
компонентів розвитку мовленнєвої компетентності школярів, одному із важливих
засобів формування особистості. Найважливіше завдання школи – навчити
дітей вчитися, а це неможливо без уміння читати і працювати з книгою.
Сучасними
програмами навчання й виховання дітей середнього віку
передбачена робота з текстами казкового змісту. В основному це аналіз текстів
казок, його переказ і складання нових казок на основі зміни відомих.
Чудодійним
методом розвитку мовлення дітей називав
В.О.Сухомлинський казку. За його словами, це «свіжий вітер, що роздуває вогник
дитячої думки і мови». Завдяки казці дитина пізнає світ не тільки розумом, а й
серцем, відкликається на події та явища навколишнього життя, висловлює
ставлення до них. Початкове духовне виховання дитини відбувається також у
казці. В.О.Сухомлинський акцентував увагу педагогів на використанні казки як
засобу розвитку творчого мислення. За його словами. казка – це активна
естетична творчість, що захоплює всі сфери духовного життя дитини – її розум,
почуття, уяву, волю. Без казки – живої, яскравої, що оволоділа свідомістю і
почуттями дитини, неможливо уявити дитячого мислення і мови. Казка – це духовне
багатство народної культури, пізнаючи яке, дитина пізнає серцем життя народу.
Створення казок – це один із найцікавіших для дітей видів поетичної творчості.
Водночас це важливий засіб розумового розвитку. Як би не творчість, не
складання казок, мовлення багатьох дітей було б плутаним, а мислення –
хаотичним. Саме казка задовольняє жадобу дитячого пізнання, інтерес до
навколишнього.
Казки
сприяють розвитку у дітей творчої уяви, логічного та образного мислення.
Слухаючи казки, діти й самі прагнуть їх складати. В.О.Сухомлинський писав:
«Якщо мені вдалось домогтись, щоб дитина, в розвитку мислення якої траплялись серйозні затримки придумала казку, пов’язуючи у своїй
уяві декілька предметів оточуючого світу,- значить можна сказати з упевненістю,
що дитина навчилася мислити.» Отже великий педагог націлював увагу педагогів на
використання казки як засобу розвитку творчого мовлення дітей. Казка, вводячи
молодшого школяра у світ фантазії, пробуджує їх до активної діяльності:
спочатку до співтворчості, а потім до творчості. Ознайомлюючись із чужими
казками і створюючи свої, дитина прилучається до мистецтва, як одного з видів
естетичної діяльності людей. Специфіка казки надає такому прилученню природного
і доступного характеру, дає змогу навіть малятам, створювати речі, які мають
певну художню цінність. Створення казок корисне для дітей. Адже дитина відчуває
свою єдність з художником, переживає радість, почуття творця, а це дуже цінне в
мовленнєвому розвитку. Найважливіше те, що створюючи казку, дитина вільно
висловлює свої думки, враження, почуття.
Казка
є одним із вирішальних факторів, що визначають розвиток словесної творчості
молодшого школяра. Саме до казки наближаються дитячі словесні твори. Казки
дітей відображають теми та зміст народних казок, герої дітей діють у нових
ситуаціях, але з типовими рисами народних героїв, запозичуються специфічні
елементи побудови сюжету.
Працюючи
над проблемою «Формування мовленнєвої компетенції учнів», я використовую такі прийоми складання казок:
·
Додавання у казку чарівних предметів;
·
Введення у казку нового героя;
· «Салат
із казок» (поєднання в одній казці героїв з різних казок та придумування їх
спільних історій);
·
«Казка навиворіт» (зміна характеру героїв на протилежні);
· Зміна
місця події казки;
· Зміна
кінцівки казки;
·
Самостійне створення казки.
Мовленнєвий
розвиток дитини є головним інструментом, за допомогою якого вона встановлює
контакт із довкіллям, завдяки якому відбувається соціалізація дитини. У
молодшому шкільному віці закладається фундамент культури мислення, мовлення і
спілкування, розвиваються комунікативні здібності, пізнавальна активність,
образне творче мислення. Саме початкова школа покликана сформувати в дітей
інтерес до краси і мудрості живого слова, його значущості у житті людини.
Мовленнєва компетенція є однією з провідних базисних характеристик особистості. А своєчасний і якісний розвиток зв’язного мовлення - важлива умова повноцінного мовленнєвого
розвитку учня.
Немає коментарів:
Дописати коментар