Найкращий спосіб зробити дітей хорошими - це зробити їх щасливими.

О. Уайльд

неділя, 21 грудня 2014 р.

Пултівецька середня загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів




Конспект уроку
української мови
у 9 класі
«СКЛАДНОСУРЯДНЕ РЕЧЕННЯ:
ЙОГО БУДОВА, ЗАСОБИ ЗВ’ЯЗКУ
 ТА РОЗДІЛОВІ ЗНАКИ»

Описание: F:\Users\Admin\Desktop\Я\фото урок 9 клас 2014\DSCN7310.JPG


Підготувала
учитель української мови та літератури
Хавтирко Світлана Іванівна


06 листопада 2014 р.
Тема: СКЛАДНОСУРЯДНЕ РЕЧЕННЯ: ЙОГО БУДОВА, ЗАСОБИ ЗВ’ЯЗКУ  ТА РОЗДІЛОВІ ЗНАКИ
Навчальна: поглиблювати знання учнів про особливості будови складного речення, зокрема, складносурядного речення, його будову, засоби зв’язку та розділові знаки в ньому;
Розвиваюча: розвивати організаційно-контрольні вміння оцінювати роль складносурядних речень у текстах; удосконалювати пунктуаційні вміння щодо правильної розстановки розділових знаків у складносурядних реченнях; розвивати творчі вміння моделювати складносурядні речення відповідно до мети й обставин спілкування та використовувати їх у висловлюваннях;
Виховна: за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати в дев’ятикласників шанобливе ставлення до природи, а також спостережливість за красою її надбань.
Тип уроку: застосування умінь та навичок учнів
Форма уроку: урок-лінгвістичне дослідження з використанням ІКТ
Комплексно-методичне забезпечення уроку: зошити, підручник, комп’ютерна  презентація, комп’ютер, проектор; картки-завдання, схема «Розбір складносурядного речення», кольорова крейда.
Методи навчання: наочний: комп’ютерна презентація;
                                  словесний: розповідь, бесіда;
                                  практичні:  робота в парах, розв’язування тестових завдань,                               синтаксичний розбір

ПЕРЕБІГ УРОКУ
І. Організаційний момент
ІІ. Ознайомлення дев’ятикласників з темою, метою і завданнями уроку. Доброго дня! Сьогодні на уроці ми з вами пригадаємо вивчене про складне речення та один із його різновидів – складносурядне речення, смислові зв’язки, правила постановки розділових знаків у ньому. (запис дати та теми уроку)
Слайд 1

Оголошення епіграфа
з перших літ пізнання,
й усі враження буття зливаються
в невмирущу гармонію ...
О. Довженко
*    Якщо проаналізувати його із синтаксичної точки зору, то яке це речення?
Слайд 2

Перед тим, як перейти до застосування наших знань на практиці, проведемо «Теоретичну розминку» - відтворимо відомості, застосування яких буде потрібне на сьогоднішньому уроці. Слайд 3
ІІІ. Відтворення теоретичних відомостей, застосування яких буде потрібне на уроці
«Теоретична розминка»
1.     Яке речення називається складним?
2.     Як поділяються складні речення відповідно до видів зв’язку між простими у них?
3.     На які види поділяються сполучникові речення?
4.     Яке речення називається складносурядним?
5.     Навести приклади сполучників сурядності.
6.     Які смислові зв’язки можуть бути між частинами складносурядного речення?
7.     Які розділові знаки використовуються у складносурядному реченні?
8.     Коли ставиться кома між частинами складносурядного речення?
9.     Крапка з комою?
10.                        Тире?
11.                        Коли кома не ставиться?


ІV. Виконання системи творчих вправ на основі опрацьованого теоретичного матеріалу

«Пунктуаційний практикум» (робота в парах) Слайд 4   Додаток 1

Виписати складносурядні речення, розставляючи, де потрібно, пропущені розділові знаки. (учні працюють самостійно з картками, потім звіряють результати).

Ліс ще дрімає в передранішній тиші... Ліс ще дрімає а з синім небом уже щось діється... У сю величну хвилину тихо розгортаються кущі і на галяву виходить Хо. Сполохались пташки й в одну мить ущухли.
    Хо сидить посеред галяви а навкруги панує мертва, прикра тиша. Пустотливий парус сонця зупиняється в зеленій гущині і лиш здалеку придивляється до сивої, мов туман той, бороди діда Хо…
    Хо сидить на росяній траві а стара пам’ять його підсовує йому образи де свіжими, яскравими фарбами малюються події духу людського. Хо ще раз глянув на мовчазну природу, звівся, обгорнувся, як туманом, сивою бородою й подавсь стежкою з лісу на шлях.
    А ліс ще якусь хвилину стояв нерухомий, мов мертвий (М. Коцюбинський).
У якому реченні розділові знаки не потрібні, чому?

«Хвилина поезії»  Додаток 2
Прослухати поезію Н. Донець «Осінь» - випереджальне завдання. Слайд 6
*    Який настрій вона має?
*    Які речення за кількістю граматичних основ є у наведених строфах? Слайди 8-10
*    Виписати граматичні основи, пояснити вживання розділових знаків.



Творче моделювання-дослідження
За поданими початками утворити складносурядні речення, користуючись довідкою. Скласти схеми речень. Охарактеризувати смислові відношення між частинами складного речення. Слайд 11

2. До землі прихилився зоряний вечір ... .
3. Чорні  дерева стояли в садку ... .
4. То комиш упаде в око …
5.Пройшла гроза ... .

Довідка:
1.     … а квіти, сумуючи, щось шепотіли.
2.     …а по землі снували вже сутінки.
3.     …і заясніли трави.
4.     … то дим тріпоче в повітрі.
5.     … та вона не хотіла так швидко засинати.

*    Знайти речення, одна з частин якого ускладнена.

 «Синтаксичний експеримент»  Слайд 12        Додаток 4
Записати подане речення, розставити розділові знаки, зробити повний синтаксичний розбір:  
Осінь щедро посипала дубовим листям посохлі трави і вони розцвіли незвичайними кольорами.

V. Підсумок уроку

«Встановити відповідність» Слайд 13
Прочитати речення та знайти відповідність.
1
Чи то вечір погасає, чи ранок світає?
А
Смислові відношення протиставлення
2
Поволі буйнотрав’я пригасає, але цвіте, голублячись до ніг, петрів батіг.
Б
Три граматичних основи
3
Щороку вмирає трава і листя з дерев облітає.
В
Поєднані розділовими сполучниками
4
Сонце вже сховалося, зі сходу наповзають тихі сутінки, рівно куриться димок на погоду.
Г
Смислові відношення послідовності
5
Перед ним відслонилося море, і було воно мерехтливе.
Д
Спільний другорядний член речення

Перевір себе    Слайд 14
1
Чи то вечір погасає, чи ранок світає?
А
Смислові відношення протиставлення
2
Поволі буйнотрав’я пригасає, але цвіте, голублячись до ніг, петрів батіг.
Б
Три граматичних основи
3
Щороку вмирає трава і листя з дерев облітає.
В
Поєднані розділовими сполучниками
4
Сонце вже сховалося, зі сходу наповзають тихі сутінки, рівно куриться димок на погоду.
Г
Смислові відношення послідовності
5
Перед ним відслонилося море, і було воно мерехтливе.
Д
Спільний другорядний член речення

*    Повернемося до епіграфа нашого уроку. Яку паралель можна провести між закликом берегти природу та знаннями, які ви отримуєте на уроках?
Слайд 16

VІ. Оцінювання досягнень учнів. Аргументація оцінок.

VІІ. Домашнє завдання Слайд 17
1.     Підготуватися до контрольної роботи
2.     Вправа 85. Утворити складносурядні речення, пояснити вживання розділових знаків.





Немає коментарів:

Дописати коментар