Пултівецька середня загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів
Конспект уроку
української мови
у 9 класі
«СКЛАДНОСУРЯДНЕ
РЕЧЕННЯ:
ЙОГО БУДОВА,
ЗАСОБИ ЗВ’ЯЗКУ
ТА РОЗДІЛОВІ ЗНАКИ»

Підготувала
учитель
української мови та літератури
Хавтирко Світлана
Іванівна
Тема: СКЛАДНОСУРЯДНЕ
РЕЧЕННЯ: ЙОГО БУДОВА, ЗАСОБИ ЗВ’ЯЗКУ ТА
РОЗДІЛОВІ ЗНАКИ
Навчальна: поглиблювати
знання учнів про особливості будови складного речення, зокрема, складносурядного
речення, його будову, засоби зв’язку та розділові знаки в ньому;
Розвиваюча: розвивати
організаційно-контрольні вміння оцінювати роль складносурядних речень у
текстах; удосконалювати пунктуаційні вміння щодо правильної розстановки
розділових знаків у складносурядних реченнях; розвивати творчі вміння
моделювати складносурядні речення відповідно до мети й обставин спілкування та
використовувати їх у висловлюваннях;
Виховна: за допомогою
мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати в дев’ятикласників
шанобливе ставлення до природи, а також спостережливість за красою її надбань.
Тип уроку: застосування
умінь та навичок учнів
Форма уроку: урок-лінгвістичне
дослідження з використанням ІКТ
Комплексно-методичне забезпечення уроку: зошити, підручник, комп’ютерна презентація, комп’ютер, проектор; картки-завдання,
схема «Розбір складносурядного речення»,
кольорова крейда.
Методи навчання:
наочний: комп’ютерна презентація;
словесний: розповідь,
бесіда;
практичні: робота в парах, розв’язування тестових
завдань, синтаксичний
розбір
ПЕРЕБІГ УРОКУ
І. Організаційний момент
ІІ. Ознайомлення дев’ятикласників з темою, метою і
завданнями уроку. Доброго дня! Сьогодні на уроці ми з вами пригадаємо
вивчене про складне речення та один із його різновидів – складносурядне
речення, смислові зв’язки, правила постановки розділових знаків у ньому. (запис дати та
теми уроку)
Слайд 1
Оголошення епіграфа
з перших літ пізнання,
й усі враження буття зливаються
в невмирущу гармонію ...
О. Довженко

Слайд 2
Перед тим, як
перейти до застосування наших знань на практиці, проведемо «Теоретичну
розминку» - відтворимо відомості, застосування яких буде потрібне на
сьогоднішньому уроці. Слайд 3
«Теоретична розминка»
1.
Яке речення
називається складним?
2.
Як поділяються
складні речення відповідно до видів зв’язку між простими у них?
3.
На які види
поділяються сполучникові речення?
4.
Яке речення
називається складносурядним?
5.
Навести приклади
сполучників сурядності.
6.
Які смислові
зв’язки можуть бути між частинами складносурядного речення?
7.
Які розділові знаки
використовуються у складносурядному реченні?
8.
Коли ставиться кома
між частинами складносурядного речення?
9.
Крапка з комою?
10.
Тире?
11.
Коли кома не ставиться?
ІV. Виконання системи творчих вправ на основі опрацьованого
теоретичного матеріалу
«Пунктуаційний практикум» (робота в
парах) Слайд 4 Додаток 1
Виписати
складносурядні речення, розставляючи, де потрібно, пропущені розділові знаки. (учні працюють самостійно з картками, потім
звіряють результати).
Ліс ще дрімає
в передранішній тиші... Ліс ще дрімає а з синім небом уже щось діється... У сю
величну хвилину тихо розгортаються кущі і на галяву виходить Хо. Сполохались пташки й в одну мить ущухли.
Хо сидить посеред галяви а навкруги панує
мертва, прикра тиша. Пустотливий парус сонця зупиняється в зеленій гущині і лиш
здалеку придивляється до сивої, мов туман той, бороди діда Хо…
Хо сидить на росяній траві а стара пам’ять
його підсовує йому образи де свіжими, яскравими фарбами малюються події духу
людського. Хо ще раз глянув на мовчазну природу, звівся, обгорнувся, як
туманом, сивою бородою й подавсь стежкою з лісу на шлях.
А ліс ще якусь хвилину стояв нерухомий, мов
мертвий (М. Коцюбинський).
У якому реченні розділові знаки не потрібні, чому?
«Хвилина поезії» Додаток 2
Прослухати поезію Н. Донець «Осінь» - випереджальне
завдання. Слайд 6



Творче моделювання-дослідження
За поданими початками утворити складносурядні речення,
користуючись довідкою. Скласти схеми речень. Охарактеризувати смислові
відношення між частинами складного речення. Слайд 11
2. До землі прихилився
зоряний вечір ... .
3. Чорні дерева стояли в садку ... .
4. То комиш упаде в око
…
5.Пройшла гроза ... .
Довідка:
1. … а квіти, сумуючи, щось шепотіли.
2. …а по землі снували вже сутінки.
3. …і заясніли трави.
4. … то дим тріпоче в повітрі.
5. … та вона не хотіла так швидко засинати.

Записати подане речення, розставити розділові знаки, зробити
повний синтаксичний розбір:
Осінь щедро
посипала дубовим листям посохлі трави і вони розцвіли незвичайними кольорами.
V. Підсумок
уроку
«Встановити відповідність» Слайд 13
Прочитати речення та знайти
відповідність.
1
|
Чи то вечір погасає, чи ранок
світає?
|
А
|
Смислові відношення
протиставлення
|
2
|
Поволі буйнотрав’я пригасає,
але цвіте, голублячись до ніг, петрів батіг.
|
Б
|
Три граматичних основи
|
3
|
Щороку вмирає трава і листя з
дерев облітає.
|
В
|
Поєднані розділовими
сполучниками
|
4
|
Сонце вже сховалося, зі сходу
наповзають тихі сутінки, рівно куриться димок на погоду.
|
Г
|
Смислові відношення
послідовності
|
5
|
Перед ним відслонилося море, і було воно мерехтливе.
|
Д
|
Спільний другорядний член
речення
|
Перевір себе Слайд 14
1
|
Чи то вечір погасає, чи ранок
світає?
|
А
|
Смислові відношення
протиставлення
|
2
|
Поволі буйнотрав’я пригасає,
але цвіте, голублячись до ніг, петрів батіг.
|
Б
|
Три граматичних основи
|
3
|
Щороку вмирає трава і листя з
дерев облітає.
|
В
|
Поєднані розділовими
сполучниками
|
4
|
Сонце вже сховалося, зі сходу
наповзають тихі сутінки, рівно куриться димок на погоду.
|
Г
|
Смислові відношення
послідовності
|
5
|
Перед ним відслонилося море, і було воно мерехтливе.
|
Д
|
Спільний другорядний член
речення
|

Слайд 16
VІ. Оцінювання
досягнень учнів. Аргументація оцінок.
VІІ. Домашнє
завдання Слайд 17
1.
Підготуватися до
контрольної роботи
2.
Вправа 85. Утворити
складносурядні речення, пояснити вживання розділових знаків.
Немає коментарів:
Дописати коментар